A csimpánzok és a zene

Tara, a kísérlet egyik alanya
A zene iránti rajongásunk evolúciós gyökereit legegyszerűbben úgy tárhatjuk fel, ha megvizsgáljuk, hogyan reagálnak a zenére legközelebbi rokonaink, az emberszabású majmok. Az már kiderült, hogy a csimpánzok jobban szeretik a csöndet a nyugati (európai) zene helyett, de ez még nem jelenti azt, hogy általánosságban elutasítanák a zenét. Noha a pop, a blues és a klasszikus zene különbözőnek tűnik, valójában hasonló akusztikus mintázatot követnek, ritmikailag egyszerűek: ütemen belül egyenletesen erős hangsúlyok jellemzik őket, és lehet, hogy ez nem tetszik a csimpánzoknak. Talán fenyegetésnek, kihívásnak érzékelik, mert a csoportbéli rangsorrendet gyakran ritmusos hangokkal, tárgyak ütögetésével, tapsolással, dobogással fejezik ki. Ahhoz, hogy kiderüljön, milyen akusztikus paramétereket kedvelnek az emberszabásúak, más kultúrák zenéit kell lejátszani nekik.
Az afrikai és az indiai zene ütemformái bonyolultabbak az európainál, az ütemen belüli hangsúlyozás nem egyenletes. A japán viszont hasonló a nyugatihoz. Egy kísérletben tizenhat kifejlett csimpánznak afrikai (akan), indiai (rága) vagy japán (taiko) zenét játszottak le amerikai kutatók. Az afrikai és indiai zenénél a csimpánzok több időt töltöttek a hangszóróhoz közel, a japánnál viszont a kifutó legcsendesebb részeire húzódtak. Érdemes volt tehát a kutatóknak kilépni a saját kultúrkörükből, hiszen kiderült, hogy a (bonyolult ütemformájú) zene szeretete nagyon ősi jellegzetességünk lehet.